dinsdag 24 januari 2012

PIP implantaten: wat te doen als ik schade lijd?


In mijn vorige blog heb ik aandacht geschonken aan de stand van zaken rondom de PIP- implantaten. In deze blog wil ik even kort stil staan bij de vraag wat te doen met eventuele schade die je lijdt. Want, of de vervanging van de PIP-implantaten nu wel of niet wordt vergoed, je wordt toch geconfronteerd met kosten die je anders niet zou hebben gehad. Daarbij kun je denken aan het moeten opnemen van (vakantie)dagen i.v.m. de operatie en de revalidatie, vergoeding voor hulp van vrienden- en familie, medicijnen (pijnstillers) die voor eigen rekening komen, reiskosten etc. Daarnaast zou je ook kunnen stellen dat er een vergoeding zou moeten worden vastgesteld voor de angst en de pijn, het zogenaamde smartengeld.

Al deze als voorbeeld bedoelde schade zal niet door een ziektekostenverzekeraar vergoed worden. Daarvoor moet je bij de aansprakelijke partij zijn. De producent van de PIP-protheses is failliet en voor zover dat nu bekend is, is er geen verzekeraar die zijn aansprakelijkheidsrisico dekt. Nader onderzoek volgt naar wie (eventueel) nog meer aansprakelijk te houden is  voor de schade die is ontstaan door deze protheses.

Aansprakelijk stellen

Ik adviseer vrouwen in ieder geval om het ziekenhuis of de kliniek aansprakelijk te stellen waar de protheses geplaatst zijn. Daarmee maak je kenbaar schade te hebben geleden en aanspraak te willen maken op vergoeding van je schade. Of het ziekenhuis of de kliniek daadwerkelijk aansprakelijk te houden is, zal nader onderzocht moeten worden. Hiermee voorkom je in ieder geval dat je je aanspraak op schadevergoeding te laat hebt kenbaar gemaakt en je geen recht meer hebt op vergoeding.

Voorbeeld?


Een voorbeeld nodig van een aansprakelijkstelling? Ga naar mijn site en vraag een exemplaar op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten